NOVÁ INFORMATIKA

od školního roku 2022/2023


6. ročník

Tematický plán: Tematický plán pro 6. ročník

Tematický celek: Data, informace a modelování

  • Přenos informací, standardizované kódy

  • Znakové sady

  • Přenos dat, symetrická šifra

  • Identifikace barev, barevný model

  • Vektorová grafika

  • Zjednodušení zápisu, kontrolní součet

  • Binární kód, logické A a NEBO

Učebnice: Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ, Rastrové vs. vektorové soubory

Aplikace: imagecolorpicker.com

Videa: CMYK a RGB aneb Jak se skládají barvy (barevný model)


Tematický celek: Informační systémy

  • Data v grafu a tabulce

  • Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce

  • Kontrola hodnot v tabulce

  • Filtrování, řazení a třídění dat

  • Porovnání dat v tabulce a grafu

  • Řešení problémů s daty

  • Školní informační systém, uživatelé, činnosti, práva, databázové relace

Učebnice: Práce s daty pro 5. až 7. ročník základní školyZáklady informatiky pro 2. stupeň ZŠ


Tematický celek: Algoritmizace a programování

  • Vytvoření programu

  • Opakování

  • Podprogramy

  • Opakování s podmínkou

  • Události, vstupy

  • Objekty a komunikace mezi nimi

Učebnice: Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy


7. ročník

Tematický plán: Tematický plán pro 7. ročník

Tematický celek: Algoritmizace a programování

  • Větvení programu, rozhodování

  • Grafický výstup, souřadnice

  • Podprogramy s parametry

  • Proměnné

Učebnice: Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy


Tematický celek: Digitální technologie

  • Datové a programové soubory a jejich asociace v operačním systému

  • Správa souborů, struktura složek

  • Instalace aplikací

  • Domácí a školní počítačová síť

  • Fungování a služby internetu

  • Princip e-mailu

  • Přístup k datům: metody zabezpečení přístupu, role a přístupová práva (vidět obsah, číst obsah, měnit obsah, měnit práva)

  • Postup při řešení problému s digitálním zařízením (např. nepropojení, program bez odezvy, špatné nastavení, hlášení/dialogová okna)

  • Fakultativně: textový editor, tabulkový editor, tvorba prezentací, bitmapový grafický editor, vektorový grafický editor


Tematický celek: Data, informace a modelování

  • Standardizovaná schémata a modely

  • Ohodnocené grafy, minimální cesta grafu, kostra grafu

  • Orientované grafy, automaty

  • Modely, paralelní činnost

Učebnice: Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ

Testy: Modelování pomocí grafů


8. ročník


Tematický celek: Algoritmizace a programování

  • Sestavení a oživení robota
  • Sestavení programu s opakováním, s rozhodováním
  • Používání výstupních zařízení robota (motory, displej, zvuk)
  • Používání senzorů (tlačítka, vzdálenost, světlo/barva)
  • Projekt Můj robot
  • Sestavení programu a oživění micro:bitu
  • Ovládání LED displeje
  • Tlačítka a senzory náklonu
  • Připojení sluchátek, tvorba hudby
  • Orientace a pohyb micro:bitu v prostoru
  • Propojení dvou micro:bitů pomocí kabelu a bezdrátově
  • Připojení a ovládání externích zařízení z micro:bitu

Učebnice: Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠRobotika pro základní školy: programujeme micro:bit pomocí Makecode

Tematický celek: Informační systémy

  • Relativní a absolutní adresy buněk

  • Použití vzorců u různých typů dat

  • Funkce s číselnými vstupy

  • Funkce s textovými vstupy

  • Vkládání záznamu do databázové tabulky

  • Řazení dat v tabulce

  • Filtrování dat v tabulce

  • Zpracování výstupů z velkých souborů dat

Učebnice: Online data pro výuku Excelu


9. ročník


Tematický celek: Algoritmizace a programování

  • Programovací projekt a plán jeho realizace

  • Popsání problému

  • Testování, odladění, odstranění chyb

  • Pohyb v souřadnicích

  • Ovládání myší, posílání zpráv

  • Vytváření proměnné, seznamu, hodnoty prvků seznamu

  • Nástroje zvuku, úpravy seznamu

  • Import a editace kostýmů, podmínky

  • Návrh postupu, klonování

  • Animace kostýmů postav, události

  • Analýza a návrh hry, střídání pozadí, proměnné

  • Výrazy s proměnnou

  • Tvorba hry s ovládáním, více seznamů

  • Tvorba hry, příkazy hudby, proměnné a seznamy

Učebnice: Programování ve Scratch pro pokročilé - projekty pro 2. stupeň základní školy


Tematický celek: Digitální technologie

  • Hardware a software
  • Sítě
  • Bezpečnost
  • Digitální identita