NOVÁ INFORMATIKA
od školního roku 2022/2023
6. ročník
Tematický plán: Tematický plán pro 6. ročník
Tematický celek: Data, informace a modelování
Přenos informací, standardizované kódy
Znakové sady
Přenos dat, symetrická šifra
Identifikace barev, barevný model
Vektorová grafika
Zjednodušení zápisu, kontrolní součet
Binární kód, logické A a NEBO
Učebnice: Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ, Rastrové vs. vektorové soubory
Aplikace: imagecolorpicker.com
Videa: CMYK a RGB aneb Jak se skládají barvy (barevný model)
Tematický celek: Informační systémy
Data v grafu a tabulce
Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce
Kontrola hodnot v tabulce
Filtrování, řazení a třídění dat
Porovnání dat v tabulce a grafu
Řešení problémů s daty
Školní informační systém, uživatelé, činnosti, práva, databázové relace
Učebnice: Práce s daty pro 5. až 7. ročník základní školy; Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ
Tematický celek: Algoritmizace a programování
Vytvoření programu
Opakování
Podprogramy
Opakování s podmínkou
Události, vstupy
Objekty a komunikace mezi nimi
Učebnice: Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy
7. ročník
Tematický plán: Tematický plán pro 7. ročník
Tematický celek: Algoritmizace a programování
Větvení programu, rozhodování
Grafický výstup, souřadnice
Podprogramy s parametry
Proměnné
Učebnice: Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy
Tematický celek: Digitální technologie
Datové a programové soubory a jejich asociace v operačním systému
Správa souborů, struktura složek
Instalace aplikací
Domácí a školní počítačová síť
Fungování a služby internetu
Princip e-mailu
Přístup k datům: metody zabezpečení přístupu, role a přístupová práva (vidět obsah, číst obsah, měnit obsah, měnit práva)
Postup při řešení problému s digitálním zařízením (např. nepropojení, program bez odezvy, špatné nastavení, hlášení/dialogová okna)
- Fakultativně: textový editor, tabulkový editor, tvorba prezentací, bitmapový grafický editor, vektorový grafický editor
Učebnice: Práce s daty pro 5. až 7. ročník základní školy; Umíme informatiku - digitální technologie; Umíme informatiku - bezpečnost
Videa: Jak funguje internet, Historie internetu, Den, kdy byla zveřejněna první webová stránka, Doména, IP adresa, DNS, Internetové domény, Serverové certifikáty, Šifrování
Testy: Počítačové sítě a internet, Zabezpečení a řešení problémů s digitálními zařízeními
Tematický celek: Data, informace a modelování
Standardizovaná schémata a modely
Ohodnocené grafy, minimální cesta grafu, kostra grafu
Orientované grafy, automaty
Modely, paralelní činnost
Učebnice: Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ
Testy: Modelování pomocí grafů
8. ročník
Tematický celek: Algoritmizace a programování
- Sestavení a oživení robota
- Sestavení programu s opakováním, s rozhodováním
- Používání výstupních zařízení robota (motory, displej, zvuk)
- Používání senzorů (tlačítka, vzdálenost, světlo/barva)
- Projekt Můj robot
- Sestavení programu a oživění micro:bitu
- Ovládání LED displeje
- Tlačítka a senzory náklonu
- Připojení sluchátek, tvorba hudby
- Orientace a pohyb micro:bitu v prostoru
- Propojení dvou micro:bitů pomocí kabelu a bezdrátově
- Připojení a ovládání externích zařízení z micro:bitu
Učebnice: Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠ; Robotika pro základní školy: programujeme micro:bit pomocí Makecode
Tematický celek: Informační systémy
Relativní a absolutní adresy buněk
Použití vzorců u různých typů dat
Funkce s číselnými vstupy
Funkce s textovými vstupy
Vkládání záznamu do databázové tabulky
Řazení dat v tabulce
Filtrování dat v tabulce
Zpracování výstupů z velkých souborů dat
Učebnice: Online data pro výuku Excelu
9. ročník
Tematický celek: Algoritmizace a programování
Programovací projekt a plán jeho realizace
Popsání problému
Testování, odladění, odstranění chyb
Pohyb v souřadnicích
Ovládání myší, posílání zpráv
Vytváření proměnné, seznamu, hodnoty prvků seznamu
Nástroje zvuku, úpravy seznamu
Import a editace kostýmů, podmínky
Návrh postupu, klonování
Animace kostýmů postav, události
Analýza a návrh hry, střídání pozadí, proměnné
Výrazy s proměnnou
Tvorba hry s ovládáním, více seznamů
Tvorba hry, příkazy hudby, proměnné a seznamy
Učebnice: Programování ve Scratch pro pokročilé - projekty pro 2. stupeň základní školy
Tematický celek: Digitální technologie
- Hardware a software
- Sítě
- Bezpečnost
- Digitální identita
Videa: Jak funguje počítač, 3D tisk